Verhuizen naar USA

Afspraak consulaat

Afspraak consulaat

Na het verlossende bericht dat onze case approved was moesten we natuurlijk nog wachten op de afspraak bij het consulaat. De afspraak was 3 mei in Amsterdam. Ik kan jullie wel vertellen dat het best lang duurt tot het 3 mei is. Het zijn maar 2 weken maar die kunnen best lang duren.

Wij hebben na de case approved melding de datum van vertrek vast laten leggen en de tickets geboekt naar Atlanta. We gaan 23 mei eind van de dag vertrekken. Voor Joe moest er een verzoek in gediend worden anders kan hij niet mee. De andere dag belt Maurice terug naar KLM en Joe zijn plekje is goedgekeurd. Nu kunnen wij de tickets definitief maken en staat de vertrek datum vast mits we het visum krijgen natuurlijk.

In de tussentijd is mijn zusje een nachtje komen logeren zodat we nog een keer samen konden wandelen voor ons vertrek. Het was fijn om dit nog te kunnen doen samen. Volgende wandeling zal in Amerika zijn denk ik. Ookhebben wij Koningsdag gevierd in het Westland. De dag voor Koningsdag zijn wij richting het Westland gereden en de hond bij de jongens gebracht, dan konden die ook nog even knuffelen met hem. Wij zelf hadden een hotel geboekt voor 2 nachten zodat we optimaal van koningsdag konden genieten.

Op Koningsdag zijn wij naar ’s Gravenzande gegaan. Eigenlijk is dit een soort traditie geworden met familie om te doen. Om 9 uur verzamelen bij AH voor om de optocht te kijken, dan door naar het plein om bij de Parel op het terras koffie met een oranje tompouce te eten. Vervolgens blijven we lekker zitten in de zon en vertrekken we rond 2 uur weer. Nadat we bij mijn zus nog even hebben gezeten gaan we nog even een bakkie doen bij Maurice zijn ouders. ’s Avonds eten we een makkelijke hap bij de jongens en dan zijn wij ook klaar met de dag en gaan we lekker naar ons hotel.

Vrijdags halen we Joe weer vroeg op even langs de dierenarts voor zijn maandelijkse prik. Hij heeft artrose en krijg elke maand een prik met pijnstilling. Dit werkt heel goed bij hem en kan hij weer een maand met veel minder pijn lopen, springen en spelen. Eind van de ochtend gaan we, met hond, richting Drenthe om daar nog even bij vrienden langs te gaan. Het was weer erg gezellig. Hier blijven we een nachtje slapen om de andere ochtend weer terug te rijden naar Spijk.

De zondag gaan we weer terug naar het Westland, want mijn ouders hebben een lunch met alle kinderen aanhang en alle kleinkinderen georganiseerd ter ere van hun trouwdag. Het is een volle tafel als we allemaal samen zijn. Wij zitten dus al weer op tijd in de auto met Joe. We hebben een gezellige lunch met elkaar en na de lunch gaan we met de jongens naar IKEA. Ze krijgen allebei een eigen kamer in ons nieuwe huis in Amerika, dus mogen ze een nieuwe slaapkamer uitzoeken. Het was snel geregeld. Van alles wat ze hebben uitgezocht hebben we een foto gemaakt, zodat wij straks online alvast bij IKEA Atlanta kunnen bestellen en laten bezorgen als we aankomen. Wel handig hoor dat alles gewoon het zelfde heet bij IKEA over de hele wereld, dat maakt het een stuk makkelijker. Wij gaan na het bezoekje aan de IKEA weer terug naar Spijk rijden. De jongens kunnen de komende dagen lekker met Joe knuffelen, want die blijft tot en met woensdag bij hun logeren. Onderweg naar huis eten we een snelle hap bij McDonalds dan hoeven we thuis niet meer te kokkerellen op de late avond.

Inmiddels komt 3 mei wel dichtbij en op 2 mei rijden wij via het Westland naar Amsterdam. Maurice moet nog een belangrijk document ophalen op de zaak. Dit hebben we nodig bij het consulaat voor ons visum. We gaan ook nog even met Dylan naar Naaldwijk, want die wil nog wat nieuwe kleding voor de zomer kopen. Hij is leuk geslaagd en kan de zomer weer door. Na een hapje eten met Dylan gaan we rijden naar Amsterdam. Als we in het hotel aankomen dan moet Maurice nog even werken en ga ik alvast vooruit lopen op de verhuizing en maak alvast een verhuiskaart. Het gaat helemaal goed komen bij het consulaat morgen. Eind van de dag doen we een borrel in de bar van het hotel en eten daar ook een hapje.

Na een onrustige nacht voor mij en voor Maurice een prima nacht is het eindelijk de dag van de afspraak. Om 9:45 uur hebben wij een afspraak, maar we moeten er een kwartier ervoor al zijn voor de securitycheck. Na het ontbijt checken we uit en gaan we naar het consulaat lopen. Het is nog zeker een kwartier lopen het is mooi weer dus we lopen prima. We zijn natuurlijk veel te vroeg en sluiten aan in de rij er zijn er nog 2 voor ons. Als we geroepen worden moet wij ons legitimeren voor we echt naar binnen mogen. Bij binnenkomst gaan we door de securitycheck, ik piep natuurlijk weer en moet mijn schoenen uit doen en opnieuw door het poortje, dan gaat het wel goed. We kunnen alle spullen weer uit het bakje halen en mogen door lopen naar de eerste balie. De mevrouw vraag onze papieren en is verbaast dat we zo weinig bij ons hebben. Oeps gaat het dan nog wel goed? Maurice is inmiddels super zenuwachtig. We mogen toch door naar de volgende balie. Hier worden alle papieren doorgenomen en kan de man in kwestie ons dossier niet vinden in de computer. Maurice die heeft het inmiddels niet meer en krijg een soort van black-out en weet niet meer wanneer de case is approved als de man het vraagt. Uiteindelijk is het dossier gevonden en kunnen we verder naar de volgende balie voor de vingerafdrukken. Dit was snel klaar en we mogen door naar de volgende ruimte voor het interview. Er staat hier een rij en we moeten dus wachten. Ondertussen hoor je alle gesprekken van de mensen voor je die hun interview hebben. Het is gewoon een loket waar je voor staat dus iedereen kan meeluisteren. De zenuwen lopen hoog op bij Maurice, ik heb er geen last van wel een beetje gezonde spanning maar verder niet. Er zijn mensen die hun paspoort achterlaten en dus een visum krijgen en er zijn er ook die gewoon weer teruggestuurd worden met paspoort en dus geen visum krijgen. Eindelijk zijn wij aan de beurt en de mevrouw stelt wat vragen aan Maurice waar hij door de zenuwen niet zo snel antwoord, maar uiteindelijk komt het toch goed. De mevrouw geeft onze papieren terug zonder onze paspoorten en zegt “als je even teruggaat naar balie 1 en daar de fee betaald ga ik de visums in jullie paspoorten laten maken.” YEAH!!!!!!! We hebben nu echt een officiële JA!! We gaan betalen en lopen daarna zeer opgelucht naar buiten.

Als we weer buiten zijn bellen we gelijk de jongens op om het nieuws te melden. We zoeken een terrasje voor een bakkie om even bij te komen van de spanning die bij Maurice groter was dan bij mij. We bellen allebei onze ouders en gaan na de koffie weer terug naar het hotel lopen, waar de auto nog staat, en dan terug naar het Westland rijden. Maurice heeft nog een afspraak aan de zaak staan en we willen ook nog even samen lunchen ergens om te vieren dat we een visum krijgen. Na een lekkere lunch op het terras in het zonnetje gaat Maurice naar de zaak en ga ik nog even shoppen. Dan nog even een bakkie bij mijn zusje doen om daarna naar de jongens te gaan. ’s Avonds eten we daar en gaan we na het eten weer terug rijden naar Spijk met Joe. Wij gaan blij en opgelucht slapen als we weer thuis zijn. We gaan nu echt definitief op 23 mei vertrekken. We kunnen gaan aftellen.

De volgende dag zijn we lekker op tijd wakker en gaan we op tijd met Joe een wandeling maken. We moeten nog boodschappen doen, dus rijden we even naar de supermarkt. ’s Middags ga ik aan de slag met het regelen van gas, water en licht voor ons nieuwe huis. We hopen dat het allemaal lukt want we hebben nog geen Social Security Number (BSNnr) dus het kan problemen opleveren. De utilities moeten we nu wel gaan regelen, want degene die het nog op haar naam heeft staan die wil er vanaf per half mei. Van Leontien, onze expatbegeleidster, hebben we een mail gehad met info en hoe we dingen kunnen regelen. We beginnen met de elektra en dit gaat verrassend goed. We kunnen gewoon online aanmelden zonder moeilijke dingen. Nu de rest nog voor het water weten we dat we moeten bellen en voor het gas zou online moeten kunnen, maar lukt helaas toch niet. We bellen met beide en worden super goed geholpen aan de telefoon. Ze leggen alles heel goed uit en het is geen probleem om telefonisch alles te regelen. We moeten naar beide nog wat aanvullende gegevens mailen en kosten betalen. Als we dat allemaal gedaan hebben is het geregeld en krijgen we de bevestiging van beide in onze mailbox. Inmiddels is het half 8 ’s avonds en moet er nog gegeten worden we schuiven dan ook een pizza in de oven en zijn er klaar mee voor vandaag. Na het eten nemen we nog een borrel op alles en laten we Joe nog even uit en gaan wij heerlijk gestrekt onze dag was een productieve dag maar ook best vermoeiend morgen weer een nieuwe dag.

Jullie zijn weer helemaal bij gepraat en als er weer nieuws is kunnen jullie weer meelezen.

Kevin van den Berg

Kijk dat is mooi nieuws, nu kan jullie avontuur eindelijk echt gaan beginnen. Heel veel succes en wij blijven jullie volgen ?, groetjes uit de Vallumstraat !

Ciska

Mooi verhaal, een belevenis! Erg leuk om te lezen ? succes! ?

Marjon leguit

Zo gaaf om te lezen!

Janneke Spreen - van den Ende

Yeeeaah! Wat een goed nieuws! Leuk om jullie toch nog even gezien te hebben tijdens Koningsdag!? succes en nogmaals veel geluk! Liefs jullie buurtjes van nr 1

Gerda Persoon

Wat fijn dat deze spanning eraf is! ??

Perry

Superrrrr eindelijk gefeliciteerd en veel geluk daar !!!

Leo en Thea

Fijn dat t nu allemaal gelukt is!
Suc6 met de laatste dingen.